چاپ        ارسال به دوست

هدف‌گذاری رسیدن به رتبه جهانی ۱۴ از نظر تولید علم؛

اهداف نظام آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه مشخص شد

تعیین اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی، اختصاص ۲۰ درصد از پژوهش‌های پسا دکتری به حوزه‌های کاربردی، صنعتی و فناورانه، مشخص کردن ساز و کار تعیین اعتبارات دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پذیرش هزینه خیرین در آموزش عالی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از مصوبات امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، یکم آبان ماه) در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده 93 این لایحه را با 144 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

بر اساس ماده -93 لایحه مذکور؛ در اجرای بند (20) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف ّکمی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام می شود:

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ماده 95 این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده 95 لایحه مذکور؛ در اجرای اصل سیام (30) قانون اساسی و به منظور وحدت رویه و تقویت هماهنگی و هم‌گرایی در روند توسعه آموزش عالی، پژوهش و فناوری، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، طرح خود مشتمل بر تعیین ظرفیت کل و سهم دانشجویان به تفکیک رشته، مقاطع تحصیلی و زیر نظام های آموزش عالی کشور، توزیع دانشجو در رشته، مقاطع تحصیلی و نیز توسعه و ایجاد رشته و مقاطع تحصیلی مورد نیاز در گروه های آموزش عالی، مبتنی بر ملاحظات آمایش آموزش عالی و آمایش سرزمین را تهیه نموده و به تصویب شوراهای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارتخانه های مذکور برسانند و هرساله آن را بروزرسانی نمایند.

تبصره 1- وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند نسبت به رفع همپوشانی رشته ها و گرایش های فعال بر اساس سیاست های شورایعالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایند.

تبصره 2- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته‌های غیر بالینی، موظفند در هر یک از مقاطع تحصیلی در رشته‌های ممکن در کنار دروس نظری، دروس عملی و مهارتی را نیز در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، پیش‌بینی و ارائه نمایند به گونه‌ای که پس از فراغت از تحصیل در رشته مذکور، دانش‌آموخته دانشگاهی حداقل در یک حوزه تخصصی دارای مهارت‌های کاربردی مورد نیاز کشور باشد. دستگاه‌های اجرائی موظفند مشارکت لازم را برای اجرای دروس عملی در دستگاه اجرائی خود به عمل آورند. آیین‌نامه اجرائی این تبصره ظرف یکسال پس از لازم الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

اختصاص ۲۰ درصد از پژوهش های پسا دکتری به حوزه های کاربردی، صنعتی و فناورانه

نمایندگان مجلس، موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری را مکلف کردند حداقل بیست درصد (%۲۰) از پژوهشگران دوره پسا دکتری خود را به دوره های پسا دکتری «کاربردی»، «صنعتی» و «فناورانه» تقاضا محور طبق آیین‌نامه جذب و به کارگیری محققان پسادکتری مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص دهند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح (دوشنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ماده 94 این لایحه با 172 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 94 لایحه مذکور آمده است؛ به منظور جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه به سمت رفع نیازهای واقعی کشور و ارتقای بهره وری و افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهش با تأکید بر تحقیقات میان رشته‌ای با اولویت حوزه علوم انسانی، نظام تأمین مالی تحقیقات دولتی (اعم از طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها) دانشگاه‌ها و دانشگاه فرهنگیان، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه های اجرائی به نحوی اصلاح می گردد که تا پایان برنامه حداقل پنجاه درصد (%50) منابع بودجه عمومی مربوط به این تحقیقات در قالب طرح‌های تحقیقاتی هدفمند و اولویت دار مبتنی بر نیازها، مزیت‌ها و آینده پژوهی تحولات علمی و فناوری مندرج در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و اولویت های نقشه جامع علمی کشور هزینه گردد. آیین نامه اجرائی (پژوهانه جامع) این بند ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره - موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری مکلفند حداقل بیست درصد (%20) از پژوهشگران دوره پسا دکتری خود را به دوره های پسا دکتری «کاربردی»، «صنعتی» و «فناورانه» تقاضا محور طبق آیین نامه جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص دهند.

نمایندگان مردم در مجلس ساز و کار تعیین اعتبارات دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 1 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) ماده 96 لایحه مذکور با 180 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (الف) ماده 96 لایحه مذکور؛ به منظور تحقق اهداف آمایش آموزش عالی، تنظیم ارتباط تحصیل و اشتغال، ارتقای پاسخگویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری به نیازهای بازار کار و تقاضای اجتماعی، افزایش جذابیت تحصیل در رشته‌های دارای اولویت کشور، حذف رشته‌های غیرضرور و تأمین مالی تحصیلات عالی با رعایت اصل سی‌ام(30) قانون اساسی جمهوری اسلامی منوط به پایش (کنترل) کیفی و کمی خدمات آموزشی، توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان از محل منابع عمومی انجام می‌گیرد.

الف- سازمان با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است آیین‌نامه نحوه تعیین اعتبارات دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی را بر اساس عواملی از قبیل سرانه دانشجو، عضو هیأت علمی، نرخ خدمات محلی، سرانه برون داده‌ای علمی، میزان ارائه خدمات به دانشجویان، نوع رشته‌ها اعم از نظری، کاربردی و عملی و مقاطع تحصیلی ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

در ادامه بررسی بند الف، نمایندگان با تبصره (1) این بند از ماده 96 با 139 رأی موافق، 49 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در تبصره (1) بند (الف) ماده 96 این لایحه آمده است؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است مفاصاحساب قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قراردادهای مرتبط با تولید محصولات دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را بدون اعمال ضرایب حق بیمه و مستقل از سایر قراردادهای موسسه بدون هر گونه قید و شرط بررسی و صادر نماید.

در ادامه نمایندگان با بند (ب) ماده 96 لایحه مذکور با 156 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس بند (ب) ماده 96 لایحه مذکور؛ به دانشجویان مستعد و ممتاز دانشگاه‌ها که دررشته‌های مورد نیاز کشور در سقف بیست درصد(%20) ظرفیت رشته محل‌های روزانه و بر مبنای ظرفیت سال اول برنامه پذیرش می‌شوند با شرط حفظ کیفیت آموزشی، هزینه کمک تحصیلی از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌گردد.

آیین‌نامه اجرائی این بند ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

حمایت از خیرین برای سرمایه گذاری در آموزش عالی 

بر اساس بند (ت)؛ که امروز به تصویب رسید. سازمان امور مالیاتی کشور موظف است، هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، پژوهشی و فناوری، خوابگاه‌های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی، کارگاه ها و هنرستان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه های علمیه، فضاهای آموزشی و سراهای دانشجویی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای و مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در چهارچوب مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود حسب مورد با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان های ذیربط را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نماید.

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (پ) ماده 96 لایحه، با 140 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند پ ماده 96 لایحه مذکور آمده است: بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک های عامل جهت تکمیل طرح های تملک دارایی سرمایه ای با اولویت ساخت، خرید، تکمیل و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه ها، دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تأیید هیأت امناء و از محل توثیق اموال و املاک در اختیار آن ها به ارائه تسهیلات از بانک ها اقدام نماید.

مجوز جذب دانشجویان نخبه خارجی با ارائه خدمات تشویقی به دولت داده شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه 1 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ب) ماده 98 لایحه مذکور با 130 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (ب) ماده 98 لایحه مذکور؛ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با همکاری وزارت امور خارجه، دانشجویان خارجی را در سقف ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه برنامه‌های تبادل دانشجو و تسهیل شرایط لازم برای پذیرش، رقابتی کردن قیمت‌گذاری شهریه، تقویت تبادل‌پذیری برنامه‌های درسی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های خارجی هدف و تسهیل حضور در دوران تحصیل به ویژه اعطای حق اقامت به مدت تحصیل، ورود و خروج مکرر، کار پاره وقت، بیمه درمانی و خدمات بانکی به دانشجویان خارجی، پذیرش نمایند.

وزارت علوم و بهداشت مکلف به اصلاح و تصویب آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی شدند

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با تبصره یک و صدر ماده 97 این لایحه با 145 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 192 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اساس تبصره یک و صدر ماده 97 لایحه مذکور؛ وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با هدف تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان و زمینه سازی انجام پژوهش های مأموریت گرا و مسأله محور و پاسخگویی به نیازها و مسائل کشور، تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی در عرصه علوم و فناوری و ارتقای شتاب علمی، شاخص های ارزیابی، برنامه های آموزشی و پژوهشی و فناوری و آیین نامه ها و مقررات مربوط به جذب، تبدیل وضعیت، ارتقاء، ترفیع و آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، «نظام ارزیابی و انگیزش و نحوه ارائه خدمات موظفی اعضای هیأت علمی» را بر اساس رویکرد برنامه محوری از جمله مأموریت گرایی و مسأله محوری، شاگرد پروری و استاد محوری در سال اول برنامه، اصلاح نموده و به تصویب مراجع ذی­صلاح برسانند.

تبصره 1- با هدف اصلاح ماموریت ها و تناسب بین نیازها و ظرفیت های علمی هریک از زیر نظام های آموزش عالی، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند ظرف یک­سال از تصویب برنامه، آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی را متناسب با ماموریت گرایی و مساله محوری و برنامه محوری هریک از زیرنظام های آموزش عالی دولتی و غیردولتی و برحسب گروه های علمی (حسب ضرورت) و ماهیت رشته ای به شکلی اصلاح و به تصویب مراجع ذی­صلاح برسانند که از ابتدای سال سوم برنامه هر یک از این مراکز و گروه های علمی از آیین­نامه ترفیع و ارتقای خاص خود تبعیت کنند.

در تبصره 2 ماده 97 این لایحه آمده است: با عنایت به نقش مهم و حساس علوم پایه و علوم انسانی در مسیر رشد و تعالی جامعه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است با همکاری حوزه های علمیه و شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی نسبت به تهیه اسناد پایه موضوعات فوق اقدام و از سال دوم برنامه، اقدامات مربوطه را بصورت سالانه ده درصد (%10) اجرائی نماید به گونه ای که در حوزه علوم انسانی کتب مربوطه اصلاح و به تصویب مراجع ذی­صلاح برساند. در حوزه علوم پایه حداقل در دو حوزه تخصصی، وضعیت علمی کشور در سطح قابل قبول بین المللی و در سطح منطقه به رتبه اول ارتقاء یابد.

 


٢٠:٤٨ - دوشنبه ١ آبان ١٤٠٢    /    عدد : ٤٢٥٠    /    تعداد نمایش : ١٠٥٧


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج