چاپ        ارسال به دوست

دکتر محمد جواد آروین خبر داد؛

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان رتبه ششم را در بین دانشگاه های صنعتی کشور کسب کرد

دکتر محمد جواد آروین رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته از کسب رتبه ششم دانشگاه در بین دانشگاه های صنعتی کشور خبرداد.

به گزارش روابط عمومی به گفته دکتر آروین دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان در حالی موفق به کسب این رتبه شد که سال گذشته در جایگاه نهم در بین دانشگاه های صنعتی قرار گرفت و در رده بندی جدید سه پله صعود کرده است.

همچنین بنابه اعلام دکترآروین، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته موفق به کسب 5 رتبه دیگر در سطح کشور بر مبنای نظام رتبه‌بندی ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شده است.

 

دکتر آروین اعلام کرد: دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری    پیشرفته  در بین دانشگاه‌های برتر صنعتی ایران درتمامی رشته‌ها در بخش کیفیت تولید علم رتبه ششم را کسب کرد.

رئیس دانشگاه  با بیان اینکه دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته  در بین دانشگاه‌های برتر صنعتی در تمامی رشته‌ها  و در بخش تولید علم فناورانه و نوآورانه رتبه ششم را به دست آورده است افزود: دانشگاه همچنین موفق به کسب رتبه هفتم در بخش  دیپلماسی علمی در بین  دانشگاه‌های برتر صنعتی-در تمامی رشته‌ها شده است.

به گزارش روابط عمومی  در خصوص نظام رتبه بندی برای اولین بار داده‌های اسکوپوس مبنای یک رتبه‌بندی ملی قرار گرفت. بر اساس فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در 5 محور کمیت علم، کیفیت علم، تولید علم فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های اجتماعی، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم، 89 دانشگاه کشور رتبه‌بندی شدند واین 5 محور از 25 شاخص تشکیل شده‌اند.

اطلاعات رتبه‌بندی بر اساس آن دسته از مقالات دانشگاه‌های کشور است که در مجلات و کنفرانس‌های نمایه‌شده در پایگاه استنادی اسکوپوس در دوره زمانی 2013 تا 2017 منتشر شده‌اند. به غیر از شاخص‌های رشد، برای هر شاخص متوسط فعالیت دانشگاه در همین دوره پنج ساله مبنای رتبه‌بندی قرار گرفته است. برای شاخص رشد، متوسط عملکرد دانشگاه در شاخص در دوره زمانی 2013 تا 2015 به 2015 تا 2017 محاسبه شد.

همچنین مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظام‌های رتبه‌بندی باید از شفافیت برخوردار بوده، از داده‌های معتبر برای رتبه‌بندی استفاده کنند و از شاخص‌های مناسبی برای سنجش آنچه ادعای ارزیابی آن را دارند، بهره جویند.

این درحالی است که هر دانشگاه نقاط قوت منحصربفردی دارد که به شکل دانش قابل انتقال است که در مدیریت دانش آن را انتقال بهترین تجربیات می‌نامند، اما قبل از آن نیازمند آگاهی از نقاط قوت یا برتری در مقایسه با سایرین هستیم. رتبه‌بندی در رشته‌های موضوعی و همچنین بر حسب معیارها و شاخص‌ها این فرصت را بالفعل می‌کند.

از سویی به‌روز بودن اطلاعات رتبه‌بندی اهمیت زیادی دارد، این روزآمدی به دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد تا نتایج برنامه‌ریزی در جهت بهبود عملکرد را به صورت ملموس مشاهده کنند و متناسب با آن دانشگاه را در چرخه بهبود مستمر قرار دهند. در این معنا رتبه‌بندی بازخوردی است که هدفش ارتقای کیفیت دانشگاه است. این مهم در سطح ملی اهمیتی فراتر از سطح بین‌الملل دارد، زیرا نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی بیش از هر چیز بدنبال معرفی دانشگاه‌های برتر هستند، اما یکی از مهمترین اهداف یک نظام رتبه‌بندی ملی، ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه با هدف بهبود وضعیت آموزش عالی در آن کشور است.

شایان ذکر است  پایش مداوم سیر تحولات در علم دنیا، اسناد بالادستی و سیاستگذاری‌های علمی و فناوری کشور یک نظام رتبه‌بندی در سطح ملی را پویاتر می‌کند. نظام آینده‌پژوهی دانش و فناوری (SciVisions.com) در حال رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور  بر اساس نقشه جامع علمی کشور و نیز متناسب با روند تحولات در علم دنیا است که نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

اگر اندازه دانشگاه‌ها در یک نظام رتبه‌بندی کنترل نشود، آن‌گاه دانشگاه‌های بزرگتر به‌راحتی از نقاط قوت و ضعف‌شان مطلع نخواهند شد و همچنین دانشگاه‌های متوسط و کوچکتر نیز از میزان پیشرفت‌شان آگاهی نخواهند یافت. در رتبه‌بندی سای ویژنز 40 درصد شاخص‌ها نسبی و 60 درصد آنها مطلق هستند. برخلاف شاخص‌های مطلق، شاخص‌های نسبی تحت تاثیر اندازه دانشگاه قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال، سهم مقالات 10 درصد برتر از کل تولید علم دانشگاه یک شاخص نسبی است؛ زیرا در سنجش، اندازه دانشگاه بر مقدار آن تاثیری ندارد.

در ادامه جداول رتبه بندی آمده است:


١٠:٣٠ - چهارشنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٧    /    عدد : ٥٨٦    /    تعداد نمایش : ٣١٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج